Op 25 en 26 september 2025 vond de 109de vergadering van de bevoegde autoriteiten voor biociden (CA-meeting) plaats.
De volgende onderwerpen zijn besproken:
- CA-document voor tot bezorgdheid aanleiding gevende stoffen (Substances of Concern).
- De evaluatie van de Biocidenverordening.
- De consultatie voor de Food and Feed omnibus.
- Criteria voor de identificatie van hormoonontregelende eigenschappen.
- REACH-restrictie voor microplastics en de impact op biociden.
- Gevolgen van de mogelijke classificatie van ethanol.
- Presentatie van SMEunited over de implementatie van de Biocidenverordening.
- Implementation Dialogue tussen Commissaris Várhelyi en stakeholders.
CA-document voor tot bezorgdheid aanleiding gevende stoffen (Substances of Concern)
Tijdens de vergadering is het CA-document voor de aanpak van stoffen die aanleiding geven tot bezorgdheid (Substances of Concern) aangenomen. Het document is aangepast om beter aan te sluiten bij CLP (Classification, Labelling and Packaging ), POP, Kaderrichtlijn Water, en REACH. Het gaat om gevaarlijke hulpstoffen die net zo uitgebreid beoordeeld worden als werkzame stoffen. De huidige afspraken over de beoordeling ervan zijn bevestigd. Zie ook het artikel ‘Richtsnoer voor ‘tot bezorgdheid aanleiding gevende stoffen’ herzien.
Evaluatie van de Biocidenverordening en de consultatie voor de Food and Feed omnibus
De Europese Commissie lichtte de evaluatie van de Biocidenverordening toe, die dit najaar start. Het doel van de evaluatie is om te kijken wat de verordening heeft opgeleverd vergeleken met de ambities van toen de verordening is ingesteld. In november 2025 start de openbare consultatie. De planning is dat de evaluatie in 2027 is afgerond. Een herziening van de Biocidenverordening zal daarna mogelijk volgen.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat organiseerde voorafgaand aan de CA-meeting een workshop met lidstaten om de Biocidenverordening te bespreken.
De Europese Commissie lichtte het proces voor de Food and Feed omnibus toe: de vereenvoudiging van wetgeving die onder DG Santé valt, waaronder de Biocidenverordening. Gezien de aanstaande evaluatie van de Biocidenverordening, beperkt de Commissie de omnibus voor wat betreft biociden tot één of hooguit enkele hele specifieke punten. Stakeholders konden deelnemen aan de openbare consultatie tot half oktober.
REACH restrictie voor microplastics en de impact op biociden
De Europese Commissie heeft een eerste beperkte inschatting gemaakt van de impact van de REACH-restrictie op microplastics op biociden. De restrictie geldt ten aanzien van microplastics in biociden vanaf 17 oktober 2031.
Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat roept stakeholders op om te onderzoeken of hun biociden mogelijk microplastics bevatten en benadrukt dat de toelating voor deze biociden per 17 oktober 2031 verloopt. Zie ook het artikel ‘Restrictie voor gebruik microplastics geldt in de toekomst ook voor biociden’.
Gevolgen van de mogelijke classificatie van ethanol
Tijdens de vergadering werd stilgestaan bij de gevolgen van de mogelijke classificatie van ethanol als uitsluitingsstof. AISE (de Europese branchevereniging voor zeep, wasmiddelen en onderhoudsproducten) gaf aan dat er geen realistische alternatieven zijn voor ethanol en dat de classificatie significante gevolgen zal hebben voor essentiële toepassingen.
Presentatie van SME United over de implementatie van de Biocidenverordening
SMEunited, de Europese branchevereniging voor het MKB (Midden- en kleinbedrijf), gaf een presentatie over de uitwerking van de Biocidenverordening en de daarbij behorende uitdagingen en mogelijke oplossingen voor het MKB. Er werd ingegaan op de complexiteit van de verordening, data-vereisten en datasharing, tarieven en hoe richtsnoeren verbeterd kunnen worden.
Implementation Dialogue tussen Eurocommissaris Várhelyi en stakeholders
De Europese Commissie gaf een terugkoppeling van de zogenaamde Implementation dialogue die in juli 2025 heeft plaatsgevonden tussen Eurocommissaris Várhelyi en stakeholders. Deze dialoog met NGO’s, producenten, formuleerders en andere stakeholders ging over de implementatie van de Bioicdenverordening en resulteerde in een aantal aanbevelingen voor vereenvoudiging en verbetering van de verordening. Er is gepleit voor het zorgen voor consistente interpretatie van lidstaten van richtsnoeren en datavereisten; een striktere aanpak van aanvragers die niet tijdig data aanleveren en het verzekeren van een adequate dataprotectie (artikel 95(5) van de Biocidenverordening).