In een uitspraak van 20 juni oordeelt het Europese Hof van Justitie dat de claim ‘huidvriendelijk’ niet is toegestaan in reclame-uitingen over biociden. Met de term ‘huidvriendelijk’ wordt het mogelijke gezondheidsrisico van een biocide afgezwakt.

Het Europese Hof van Justitie doet deze uitspraak nadat de Duitse federale rechtbank in deze zaak om advies had gevraagd. De zaak is aangespannen door een Duitse organisatie tegen een drogisterij om ongelijke concurrentie te voorkomen. De drogisterij verkocht een desinfecterend product onder de naam BioLYTHE. Op het product stonden verschillende claims zoals ‘biologisch’, ‘huidvriendelijk’ en ‘effectief tegen COVID’.

Misleidende reclame-uitingen voor biociden verboden

De claim van de organisatie was dat de drogisterij hiermee een voorwaarde uit de BPR Biocidal Product Regulation (Biocidal Product Regulation) overtrad. Namelijk dat reclame voor biociden niet misleidend mag zijn over de risico’s of de werking van het product. Artikel 72 van de BPR verbiedt termen als ‘niet giftig’, ‘natuurlijk’, ‘milieuvriendelijk’, ‘diervriendelijk’ en vergelijkbare termen in reclame-uitingen over biociden.

Uitspraak van het Europese Hof van Justitie

Het Europese Hof van Justitie oordeelt dat de claim ‘huidvriendelijk’ kan worden beschouwd als een vergelijkbare term zoals de voorbeelden genoemd in artikel 72. De claim ‘huidvriendelijk’ zwakt het mogelijke gezondheidsrisico van een biocide af en is daarmee dus in strijd met artikel 72 van de BPR.  

De uitspraak van het Europese Hof van Justitie gaat alleen over de adviesvraag die door de Duitse federale rechtbank is voorgelegd. De Duitse federale rechtbank is nu aan zet om vervolgstappen te bepalen.